Spis Treści

O YouTube słów kilka.
YouTube to platforma wideo umożliwiająca ludziom z całego świata przesyłanie, udostępnianie oraz oglądanie filmów online. Serwis został założony w 2005 roku przez trzech pracowników firmy PayPal: Steve’a Chen, Chad’a Hurleya i Jaweda Karima. W 2006 roku platforma została kupiona przez Google, co znacząco przyczyniło się do jej dalszego rozwoju oraz osiągnięcia spektakularnego sukcesu. YouTube oferuje szeroką gamę treści wideo – filmów krótkometrażowych, vlogów, filmów pełnometrażowych, koncertów, wydarzeń na żywo. Dzięki ogromnej popularności w Internecie oraz posiadaniu miliardów aktywnych użytkowników, YouTube jest również niezwykle cennym narzędziem marketingowym dla firm i przedsiębiorstw. YouTube oferuje wiele ciekawych sposobów zarabiania na swojej platformie. Skupimy się na nich w kolejnych rozdziałach.
YouTube - garść statystyk
Aby uzmysłowić sobie jak potężnym narzędziem jest portal YouTube przytaczamy kilka ciekawych statystyk dotyczących serwisu.
- Serwis YouTube posiada ponad 2,68 miliarda aktywnych użytkowników.
- ponad 52% użytkowników Internetu odwiedza serwis YouTube przynajmniej raz w miesiącu.
- Ponad 122 miliony użytkowników odwiedza YouTube każdego dnia.
- Ponad 720.000 godzin filmów jest publikowane w serwisie każdego dnia.
- Technicznie, YouTube stanowi drugą, największą wyszukiwarkę w Internecie, plasując się zaraz za Google.
- YouTube Premium posiadał aż 80 milionów użytkowników na początku 2023 roku.
- Mr. Beast to najlepiej zarabiający YouTuber na świecie. W 2022 roku zarobił ponad 54 miliony dolarów.
- Komedia to najczęściej oglądany gatunek filmów na YouTube.

Jak zarabiać na YouTube?
Zarabiać na YouTube możemy na co najmniej kilka różnych sposobów. Oto najpopularniejsze z nich:
- Program partnerski YouTube.
- Współpraca z markami.
- Sprzedaż własnych produktów lub usług.
- Afiliacja.
- Wsparcie od widzów.
- Zarabianie na YouTube Shorts.
Poniżej przedstawiamy krótki opis każdego ze sposobów zarabiania na Youtube.
Zarabianie na Youtube - program partnerski YouTube
Zarabianie na reklamach wyświetlanych na filmach to jedna z najpopularniejszych metod monetyzacji treści na Youtube. Aby zacząć zarabiać na reklamach w Programie Partnerskim YouTube należy spełnić kilka warunków. Należą do nich:
- Włączenie 2 etapowej weryfikacji dla swojego konta Google.
- Przestrzeganie zasad monetyzacji YouTube.
- Posiadanie co najmniej 4000 godzin wyświetleń Twoich filmów w ciągu ostatnich 12 miesięcy.
- Posiadanie co najmniej 1000 subskrybentów.
- Połączenie swojego konta AdSense z kanałem YouTube.
- Pozytywna weryfikacja przez YouTube.
Po zaakceptowaniu twojego kanału do programu partnerskiego będziesz mógł rozpocząć zarabianie na reklamach wyświetlanych przed oraz w trakcie Twoich filmów.
Zarabianie na Youtube - współpraca z markami
Opcja ta zarezerwowana jest głównie dla youtuberów, którzy cieszą się już jakąś popularnością i udało im się zbudować własną, stałą widownię. Marki chętnie nawiązują współprace z youtuberami oraz płacą duże pieniądze za możliwość promocji ich usług i produktów. Niestety, ale nie istnieje konkretna liczba subskrybentów, której przekroczenie zagwarantuje nam otrzymywanie lukratywnych propozycji współpracy. Każda branża rządzi się swoimi własnymi prawami i ma inne wymagania co do influencerów oraz ich zasięgów.
Współprac z markami możemy szukać na branżowych platformach poświęconych łączeniu influencerów oraz marek. Należą do nich między innymi:
- WhitePress
- InfluBe
- LifeTube
- Hash.fm
- ReachaBlogger
Zarabianie na Youtube - sprzedaż własnych produktów lub usług
Sprzedaż własnych produktów oraz usług to prawdopodobnie jedna z najbardziej dochodowych form monetyzacji kanału YouTube. Sprawdzi się ona najlepiej podczas prowadzenia kanału o konkretnej tematyce, np. kulinaria, sport, podróże, gadżety itd. Przy jasno określonej tematyce kanału możemy w stosunkowo łatwy i tani sposób stworzyć własne produkty, które będziemy sprzedawać na YouTube. Do najczęściej sprzedawanych produktów oraz usług na platformie YouTube możemy zaliczyć:
- Ubrania
- Książki
- Kursy oraz szkolenia tematyczne
- Kosmetyki
- Gadżety
Zarabianie na Youtube - Afiliacja
Promocja linków afiliacyjnych to ciekawa i dochodowa forma zarabiania na Youtube. Marketing afiliacyjny na YouTube to model biznesowy, w którym generujemy przychody poprzez promowanie linków afiliacyjnych do produktów i usług, które polecamy w naszych filmach. Ta forma zarabiania sprawdzi się przede wszystkim wśród osób nie dysponujących własnymi produktami lub usługami i nie chcącymi ich stworzyć. Jedną z największych zalet sieci afiliacyjnych jest ich szeroka dostępność oraz możliwość promocji nieograniczonej liczby produktów z niemalże wszystkich branż.
Mechanizm marketingu afiliacyjnego w serwisie YouTube jest niezwykle prosty i nie różni się praktycznie niczym od marketingu afiliacyjnego w każdym innym serwisie. Cały proces składa się z następujących kroków:
- Polecasz dany produkt w swoim filmie na kanale YouTube
- Dodajesz link afiliacyjny do tego produktu w opisie filmu
- Osoba oglądająca Twój film klika w umieszczony link
- Osoba, która kliknęła w link dokonuje zakupu danego produktu
- Sklep rozpoznaje, że zakupu dokonano z Twojego linku afiliacyjnego
- Otrzymujesz prowizję za zakup
Zarabianie na Youtube - wsparcie od widzów
Wsparcie od widzów to kolejny sposób na zmonetyzowanie twórczości na YouTube. Serwisem ułatwiającym uzyskiwanie wsparcia finansowego od widzów jest np. serwis Patronite, który w prosty sposób umożliwia wspieranie twórczości youtuberów.
Zarabianie na YouTube Shorts
Zarabianie na Youtube Shorts to stosunkowo nowy sposób na dodatkowy zarobek na Youtube. Co miesiąc przychody z reklam wyświetlanych między filmami z karty Shorts są sumowane i wykorzystywane na nagrody zarówno dla twórców jak i na pokrycie kosztów licencji muzycznych. Jeżeli chciałbyś uzyskać więcej szczegółowych informacji dotyczących zarabiania z reklam w Shorts, koniecznie odwiedź stronę – https://support.google.com/youtube/answer/12504220?hl=pl

Jak założyć kanał na YouTube?
Założenie własnego kanału w serwisie YouTube nie jest skomplikowane. Aby to zrobić należy wykonać kilka prostych kroków:
- Zaloguj się do swojego konta Google lub utwórz takie, jeżeli jeszcze go nie posiadasz.
- Przejdź do serwisu YouTube.com i zaloguj się w serwisie danymi do swojego konta Google
- Utwórz nowy kanał klikając ikonę swojego profilu w prawym górnym rogu ekranu. Następnie postępuj zgodnie z instrukcjami, aby dokończyć proces tworzenia kanału.
- Spersonalizuj swój kanał wybierając jego nazwę, opis, miniaturkę, tło oraz resztę ustawień.
- Po utworzeniu i spersonalizowaniu kanału możesz zacząć dodawać pierwsze filmy.
Jak rozwijać kanał na YouTube?
Aby nasz kanał zaczął zyskiwać popularność oraz zasięgi warto zadbać o jego systematyczny rozwój. Oto kilka wskazówek, które pozwolą Ci rozwinąć potencjał Twojego kanału Youtube:
- Stwórz spójną koncepcję swojego kanału. Zdecyduj oraz starannie zaplanuj jaki rodzaj treści chcesz tworzyć i publikować. Dobrym pomysłem będzie skoncentrowanie się na jednej tematyce lub branży.
- Dostarczaj regularnie wartościową treść. Twoje filmy powinny być unikalne oraz obfitować w ciekawą treść.
- Optymalizuj swoje filmy pod kątem SEO. YouTube to również wyszukiwarka, podobnie ja Google, dlatego warto zadbać o odpowiedni dobór tytułów, opisów oraz tagów filmów. Odpowiednia optymalizacji przełoży się na większą widoczność twoich filmów w serwisie.
- Promuj swoje filmy na innych platformach społecznościowych. Działań promocyjnych nie warto ograniczać jedynie do YouTube. Promowanie swoich filmów na platformach takich jak: Facebook, TikTok, Instagram czy Twitter może znacznie przyspieszyć rozwój kanału oraz pomóc dotrzeć do wielu nowych użytkowników.
- Stwórz oraz rozwijaj społeczność Twoich widzów. Odpowiadaj na komentarze, organizuj konkursy oraz inicjuj rozmowy z widzami. Posiadanie zaangażowanej społeczności stanowi klucz do sukcesu na YouTube.
- Analizuj rozwój kanału oraz wyciągaj wnioski. Analityka YouTube jest bardzo zaawansowana, dzięki czemu umożliwia dogłębną analizę kanału oraz publikowanych treści. Dzięki analizie danych będziesz w stanie dostosować swoją strategię i lepiej dopasować materiały do oczekiwań widzów.